Kim jest Doktor Ewa Dąbrowska

zdjęcie Doktor Ewy Dąbrowskiej

Ewa Dąbrowska to autorka diety warzywno-owocowej, wieloletni pracownik Akademii Medycznej w Gdańsku, w której pracowała do 1999 roku na stanowisku adiunkta w Klinice Chorób Wewnętrznych. Prowadziła wówczas działalność: lekarską, dydaktyczną i naukową. Zajmowała się badaniami z dziedziny immunologii, uzyskując w 1978 roku tytuł doktora nauk medycznych. Od lat dziewięćdziesiątych XX wieku rozwija dietę warzywno-owocową, jako metodę wspomagającą leczenie.

W 1992 roku przygotowała pracę Znaczenie zaburzeń immunologicznych w porfirii późnej skórnej, która miała stanowić podstawę rozprawy habilitacyjnej. Do publicznej obrony nie doszło, ponieważ wnioski, do jakich doszła, przekierowały jej zainteresowania badawcze na dotąd niedocenianą, choć przecież priorytetową rolę żywienia, w leczeniu chorób cywilizacyjnych. Wynikiem tych badań było opracowanie nowatorskiej diety warzywno-owocowej – odtruwającej i wspomagającej samoleczące mechanizmy organizmu. Inspiracją stały się publikacje dr Kingi Wiśniewskiej-Roszkowskiej dotyczące głodówek zdrowotnych.

Pierwotną wersją diety dr Dąbrowskiej była monodieta, która polegała na okresowym spożywaniu wyłącznie tartej marchwi i piciu wody. Obserwując pacjentów w trakcie tego rodzaju głodówki, zwróciła uwagę na jednoczesne ustępowanie różnych zespołów chorobowych, a nie jednej choroby, jak to miało miejsce w przypadku tradycyjnego leczenia. Zrozumiała, że taki post może w niewyobrażalny sposób uruchamiać własny, samoleczący potencjał organizmu. To fenomenalne odkrycie zaintrygowało autorkę i sprawiło, że postanowiła wdrożyć w praktyce swe doświadczenia.

Z jej inicjatywy dieta warzywno-owocowa została wprowadzona w formie wczasów zdrowotnych w ośrodkach wczasowych, a pierwszy z nich powstał w 1994 roku. Z czasem okazało się, że metoda ta niosła ratunek osobom chorym, nawet w przypadkach, w których tradycyjna medycyna nie była w stanie pomóc. Widząc dynamiczny rozwój diety warzywno-owocowej, powstała potrzeba szkolenia: lekarzy, dietetyków, rolników i osób zainteresowanych tą dziedziną i dlatego też kolejną inicjatywą było powołanie w 2018 roku Instytutu Promocji Zdrowia dr Ewy Dąbrowskiej.

Ewa Dąbrowska jest autorką 50 prac naukowych, ponad 100 doniesień naukowych, oraz książek popularno-naukowych: „Przywracać zdrowie żywieniem”, „Ciało i ducha ratować żywieniem”, „Dieta warzywno-owocowa, a harmonia ciała”,„Dieta dr Ewy Dąbrowskiej. Fenomen samouzdrawiającego się organizmu. Jak działa post warzywno-owocowy” i „Dieta dr Ewy Dąbrowskiej. Fenomen samouzdrawiającego się organizmu. Naturalny sposób wspomagania płodności.”

Fenomen Diety

“Kiedy to przed ponad trzydziestu laty, po raz pierwszy zastosowałam u ciężko chorego na serce pacjenta z dużą nadwagą post, który polegał na spożywaniu wyłącznie tartej marchwi (link do surówki) i piciu wody, doznałam prawdziwego olśnienia; pacjent zaczął szczupleć i jednocześnie zdrowieć, a poprawa dotyczyła nie tylko choroby serca, ale także innych dolegliwości. Co ciekawe, nie odczuwał on głodu, a w miarę, jak ustępowały kolejne objawy, inne parametry dodatkowych badań wracały do normy. Z czasem wzbogacałam post o kolejne warzywa i owoce, które przynosiły dobre efekty lecznicze u pacjentów podejmujących tę kurację. Tak powstawała pierwotna wersja diety warzywno-owocowej, której efekty były zdumiewające.

Stałam przed niewiadomą: widziałam skutek tej postnej kuracji, jednak nie znałam mechanizmu, który powodował tak spektakularne zmiany zdrowotne w tak krótkim czasie. Nurtowało mnie pytanie, w czym tkwił fenomen tego zjawiska?

Późniejsze doświadczenia uzyskane na podstawie obserwacji wielu pacjentów stosujących systematycznie posty, jak również w oparciu o dostępną na tamten czas literaturę, pozwoliły mi utwierdzić się w przekonaniu, że rzeczywiście te fenomenalne zdolności organizmu wiążą się z procesami autofagii, które post aktywuje i znacznie przyspiesza. W procesie odżywiania wewnętrznego (autofagii) następuje zamiana zwyrodniałych elementów komórek na glukozę, niezbędną dla funkcjonowania mózgu i serca, której dowóz w czasie postu jest znikomy. Jednocześnie te chore i zniszczone struktury są odzyskiwane w procesie recyklingu i służą do odbudowy nowych i zdrowych komórek, co wykazał w swoich badaniach nad autofagią, laureat nagrody Nobla (2016) Japończyk prof. Yoshinori Ohsumi.

Wartość lecznicza postu wiąże się również z aktywacją wewnątrzkomórkowych sirtuin – niedawno odkrytych białek, odpowiedzialnych za długowieczność. Mają one zdolność naprawy materiału genetycznego DNA. Dzięki temu procesowi może nastąpić zwiększenie energii ATP, przybytek mitochondriów, regeneracja tkanek, cofanie się blizn, zmarszczek, zwyrodnień, zmniejszanie się guzów, wraz z przywróceniem do normy wyników badań biochemicznych, gdyż norma jest zapisana w genach. Polifenole, czyli bioaktywne związki, w które obfitują warzywa i owoce mają również zdolność aktywacji sirtuin. To jeszcze bardziej potęguje ich korzystne działanie. Niska kaloryczność postu wiąże się z redukcją tłuszczu, a zwłaszcza niebezpiecznego tłuszczu trzewnego, który w przypadku otyłości produkuje hormony odpowiedzialne za powstawanie zespołu metabolicznego. Dzięki takiemu postowi staje się realne odwrócenie szeregu przewlekłych chorób cywilizacyjnych, takich jak: cukrzyca typu II, nadciśnienie, choroba niedokrwienna serca, zakrzepica, zaburzenia lipidowe.

Są także choroby, w których nie mamy doświadczeń z użyciem kuracji postnej, zawsze jednak warto podjąć próbę, spożywanie samych warzyw i owoców nie jest szkodliwe, [patrz publikacje: Ewa Dąbrowska i wsp. Ocena podstawowych parametrów biochemicznych surowicy krwi i moczu oraz lipidów surowicy u otyłych chorych z metabolicznym zespołem X, leczonych dietą bardzo niskoenergetyczną przez 6 tygodni. Bromat. Chem. Toksykol. 1997,30 (4), 353-355], więc jeśli tylko nie ma przeciwwskazań do diety, dlaczego by nie spróbować tej metody?” U osób zdrowych dietę warzywno-owocową stosuje się celem oczyszczenia organizmu z toksyn, zwiększenia odporności i płodności.

O diecie warzywno-owocowej

„Niech pożywienie będzie twoim lekarstwem” - Hipokrates

Czym jest post? Jaka jest jego rola w życiu człowieka?

Post jest bardzo skuteczną metodą profilaktyki i leczenia, ale niestety w obecnych czasach jest jeszcze zbyt mało znany i praktykowany. U wielu ludzi post budzi lęk. Media lansują konsumpcyjny model życia. Powszechnie myśli się: chory człowiek, a tu jeszcze musi się wyrzec. Bo post to przede wszystkim wyrzeczenie. I pokora. I w tym kryje się również wartość duchowa postu. Zwierzęta nie potrafią wyrzec się jedzenia, mogą jedynie głodować, jak są chore, gdyż wtedy znika u nich uczucie głodu. Post to przywilej jedynie człowieka.

Jak Post Wpływa Na Nasze Zdrowie I Samopoczucie?

Post ma potężną moc leczniczą. Uruchamia wszystkie mechanizmy do walki z chorobą, ale jest trudny. Tymczasem leczenie farmakologiczne, które wiąże się z przyjmowaniem tabletek, nie stanowi żadnego problemu. Cóż z tego, że leki często niosą ze sobą ryzyko działań ubocznych. Mało kto o tym myśli… Natomiast post to wyrzeczenie, ale i świadome jedzenie.
Post to nie tylko ograniczenie ilości spożywanych pokarmów, ale też unikanie produktów, które są przetworzone. Przetworzone pokarmy wywołują choroby cywilizacyjne. Szczególnie niebezpieczny jest nadmiar cukru i białej mąki, gdyż może doprowadzić do niewrażliwości komórek na insulinę. W takim przypadku insulina traci zdolność obniżania poziomu cukru. I choć trzustka dodatkowo zwiększa wydzielanie insuliny, to i tak nie udaje się cofnąć insulinooporności. A jest to niebezpieczny stan, który może nawet zagrażać życiu, gdyż prowadzi do rozwoju otyłości, choroby wieńcowej, nadciśnienia, cukrzycy typu 2., wysokiego cholesterolu, czego konsekwencją mogą być zawały i udary. Insulinooporność może powodować również rozwój policystycznych jajników i niepłodności.

Natomiast efekty postu, który stanowi przeciwieństwo przejadania się, są zdumiewające. Zostaje przywrócona komórkom wrażliwość na insulinę, normalizuje się masa ciała, ustępuje miażdżyca, policystyczne jajniki, reguluje się poziom cukru, ciśnienia, cholesterolu. I choć wydaje się że ustępowanie tak licznych objawów i chorób jest mało prawdopodobne, to dzieje się to w sposób całkowicie naturalny. Cofają się nie tylko przewlekłe choroby, ale także normalizują się badania biochemiczne.
Wiele prac naukowych potwierdza fakt, że post przywraca zdrowie, ale także przedłuża życie. Jak to się dzieje? Okazuje się, że organizm posiada własne samouzdrawiające mechanizmy, które są spontanicznie uruchamiane w czasie postu, jak oczyścimy się z toksyn. Wszystko odbywa się na poziomie genów, które pod wpływem postu ulegają naprawieniu – to prawdziwy fenomen każdego żywego organizmu.

Po poście choroby już nie powracają. Od tej pory wszystkie funkcje organizmu będą już prawidłowe, a więc odporność, trawienie, płodność itd. ale pod warunkiem zdrowego żywienia, praktykowania okresowych postów i aktywności ruchowej.
Spożywanie na co dzień surowych warzyw i owoców dostarcza ogromu substancji bioaktywnych, m.in. polifenoli, które identycznie jak post przestrajają prozdrowotnie nasze geny.

Czym jest dieta wg. dr Dąbrowskiej, a czym post?

Słowo dieta oznacza styl życia. Dieta wg. dr Dąbrowskiej składa się z czterech etapów, a post stanowi jeden z nich.

  1. Faza wstępna - przygotowanie do postu (eliminacja kawy, cukru, papierosów i innych używek). Wiele osób zaczyna post bez tej fazy i może doznawać np. bólu głowy, który wynika z odstawienia np. kawy, której organizm w ten sposób dopomina się.
  2. Post właściwy na warzywach i owocach, połączony z aktywnością ruchową celem oczyszczenia i harmonia psychiczno-duchowa.
  3. Faza przejścia od postu do diety pełnowartościowej.
  4. Żywienie pełnowartościowe, aktywność fizyczna i zwyczaj praktykowania okresowych postów.

Wartościowe pozycje książkowe polecane przez Doktor Ewę Dąbrowską: otwórz


Na Czym Polega Post?

Z postem wiąże się szczególnie niski dowóz glukozy, gdyż tylko wtedy zostanie zużyty cały zapas cukru w wątrobie, czyli glikogen. To ważny moment, gdyż wówczas organizm, dokonuje „przełączenia” metabolizmu na spalanie, ale już nie glukozy, lecz własnych zapasów, zwłaszcza tłuszczu. Z tłuszczu powstają ketony, które służą jako „super paliwo”, również dla mózgu, a ketoza uzdrawia. Stan ketozy to właśnie jest nasz „lekarz wewnętrzny”. Wszystko co teraz będzie się działo ma służyć jednemu celowi - przeżyć w warunkach głodu i mieć dosyć siły, żeby szukać pokarmu (tak samo było u pierwotnych ludzi). A więc organizm musi pozbyć się wszelkich balastów, toksyn, zwyrodnień, zakrzepów itp. i uruchomić autofagię tj. „samozjadanie” celem oczyszczenia wnętrza komórek, recykling aby zamienić zwyrodniałe struktury na nowe i zdrowe, fagocytozę, która polega na pożeraniu chorych komórek przez rodzaj komórek zwanych makrofagami, aktywacja komórek macierzystych, celem regeneracji i odmłodzenia, detoksykacja czyli usuwanie toksyn, przybytek mitochondriów, aby mieć więcej energii itd. Ustępują obrzęki, zrosty (także w niedrożnych jajowodach), cofa się miażdżyca, zmniejszają się ogniska zapalne, ustępują bóle, poprawia się odporność organizmu, normalizują się hormony...


POST WARZYWNO-OWOCOWY DOSTARCZA 600 – 800 KCAL DZIENNIE


Jakie Są Wskazania I Przeciwwskazania Do Postu Warzywno-Owocowego?

Post warzywno-owocowy stosuje się u osób zdrowych głównie w celu profilaktyki, a więc zapobiegania chorobom, oczyszczenia organizmu z toksyn, zwiększenia odporności, płodności... Post ma również wymiar religijny (zadośćuczynienia). Post warzywno-owocowy okazał się szczególnie cenny w przypadku różnych chorób, nawet tych przewlekłych, gdy nie można było uzyskać uzdrowienia dzięki farmakoterapii.

POST WARZYWNO - OWOCOWY ZALECA SIĘ:

W zaburzeniach metabolicznych:

  • Nadwaga lub otyłość
  • Nadciśnienie
  • Dna moczanowa
  • Cukrzyca typu 2.
  • Wysoki cholesterol
  • Miażdżyca, choroba wieńcowa

W zaburzeniach odporności:

  • Alergie, astma, atopowe zapalenie skóry
  • Nawracające infekcje
  • Choroby autoimmunologiczne (choroba Hashimoto, gościec reumatoidalny, toczeń, łuszczyca, sklerodermia, wrzodziejące zapalenie jelita grubego, przewlekłe zapalenie wątroby, zespół suchego oka)

W problemach z płodnością:

  • Zaburzenia miesiączek, zespół premenstrualny
  • Mięśniaki macicy
  • Torbiele jajników
  • Endometrioza
  • Policystyczne jajniki
  • Niedrożność jajowodów
  • Poronienia
  • Objawy klimakterium
  • Niedobór plemników i osłabienie ich ruchliwości

W chorobach zwyrodnieniowych:

  • Choroba zwyrodnieniowa stawów
  • Parodontoza
  • Stłuszczenie wątroby
  • Zaćma
  • Wrzody trawienne

POST WARZYWNO-OWOCOWY JEST PRZECIWWSKAZANY W PRZYPADKU:

  • osób przed okresem dojrzewania
  • Stanów po przeszczepie narządów
  • Zaawansowany nowotwór
  • Niedoczynności nadnerczy
  • Nadczynności tarczycy
  • Ciężkiej depresji
  • Ostrej porfirii
  • Wyniszcenia organizmu
  • Lęku przed postem
  • Stosowania leków immunosupresyjnych i sterydów
  • Cukrzycy typu 1
  • Okresu ciąży
  • Dializoterapii

Pacjenci którzy przyjmują silnie działające leki, zwłaszcza insulinę, sterydy, czy statyny, jak również mający przeciwwskazania do zastosowania postu, wymagają konsultacji lekarskiej. W naszym Ośrodku opiekę lekarską sprawuje lek. Nadia Lotocka, specjalista balneologii i medycyny fizykalnej.

Odmiany postu warzywno – owocowego:

WERSJA KLASYCZNA

Polega na okresowym (od jednego dnia - do kilku tygodni) spożywaniu warzyw bez skrobi tj. bez ziemniaków i strączkowych, oraz owoców nie słodkich (ok. ¼ dziennej porcji), z przewagą roślin surowych (surówki, soki, kiszonki, smoothie), a mniejszą część mają stanowić potrawy gotowane (zupy, warzywa duszone, kompoty bez cukru).

WERSJA SOKOWA

Wersja sokowa polega na spożywaniu warzyw i owoców bez błonnika, a więc w postaci soków i wywarów. Wśród wskazań do tej wersji postu są szczególnie te osoby, które zniechęciły się do postu i planują zrezygnować z kuracji. W takich przypadkach wersja sokowa jest przez nich zwykle dobrze akceptowana. Soki polecane są również osobom mającym problemy ze wzdęciami. Przebywanie na sokach zaleca się zwykle do kilku dni, a przy dłuższym ich stosowaniu wskazane jest wykonywanie lewatyw.

WERSJA PŁYNNA

Dla osób mających trudności z gryzieniem twardych, surowych potraw, zaleca się warzywa i owoce w formie: miksowanej, soków, zakwasów, napojów i wywarów warzywnych.

WERSJA GOTOWANA

Polecana osobom mającym problemy z układem trawiennym, np. zespołem biegunkowym, wówczas zaleca się warzywa i owoce gotowane. Ponieważ wersja gotowana nie daje tak dobrych efektów jak wersja surowa, dlatego stosuje się ją krótko, zwykle kilka dni.

WERSJE ELIMINACYJNE

U osób z nadciśnieniem, czy obrzękami zaleca się wykluczenie zwłaszcza soli i ogórków kiszonych, gdyż sól zatrzymuje wodę, zwiększa ciśnienie krwi i nasila obrzęki. U chorych z cukrzycą i otyłością zaleca się dietę z wykluczeniem gotowanych warzyw i owoców (marchew, dynia, buraki, mus z jabłek i sok z marchwi), gdyż warzywa gotowane mają wyższe indeksy glikemiczne, dlatego mogą zwiększać poziom cukru we krwi i hamować redukcję masy ciała. Wersja diety eliminująca nietolerancje pokarmowe, czyli pokarmy zawierające białka, przeciw którym organizm wytwarza przeciwciała (klasy IgG). Takie pokarmy można wykryć testem, np. Food Detective. Praktyka wykazała, że dzięki takiej personalizacji diety jej efektywność lecznicza jest bardzo wysoka, zwłaszcza w chorobach z autoagresji.

Co spożywamy na poście warzywno – owocowym?

Post składa się, jak sama nazwa wskazuje wyłącznie z warzyw i owoców, głównie surowych z dodatkiem gotowanych, o niskich indeksach glikemicznych. Zaleca się zachować następującą kolejność spożywania potraw: płyny, potrawy surowe, potrawy gotowane.

Przykładowy jadłospis postu warzywno-owocowego:

Śniadanie

  • Świeżo wyciskany sok z pomidorów
  • Zakwas buraczany z majerankiem i dodatkiem czosnku, na ciepło
  • Surówka z kapusty pekińskiej z dodatkiem kapusty kiszonej, papryki, świeżego ogórka, cebuli i octu jabłkowego
  • ½ grejpfruta
  • Na ciepło: gotowany na parze brokuł

Obiad

  • Świeżo wyciskany sok z jarmużu, cytryny, jabłka
  • Surówka z marchwi i białej rzodkwi z kiełkami brokułu
  • Surówka z pomidora z czerwoną cebulą, z dodatkiem octu jabłkowego
  • Zupa miksowana z: dyni, brokułu i cebuli + przyprawy ziołowe
  • Smoothie z owoców sezonowych (np. jabłko, borówka amerykańska)

Kolacja

  • Świeżo wyciskany sok wielowarzywny (pomidor, papryka, marchew, natka pietruszki)
  • Herbata z hibiskusa z cytryną
  • Surówka z selera naciowego z dodatkiem tartego selera korzeniowego i ogórka kiszonego
  • Na ciepło leczo (cukinia, pomidor, papryka, cebula, przyprawy ziołowe, ocet jabłkowy, kurkuma, sól
  • Owoce sezonowe np. wiśnie

Co dodatkowo wspomaga post?

Aby usprawnić procesy oczyszczania, warto kuracje wspomagać zwiększeniem aktywności ruchowej, gdyż ruch uruchamia w organizmie te same mechanizmy, co post, sprzyja eliminacji toksyn, redukcji masy ciała, ciśnienia tętniczego, poziomu cukru, cholesterolu itp. Szczególnie cenne okazały się zwłaszcza spacery na świeżym powietrzu, np. marsze Nordic Walking, gimnastyka, pływanie, czy też umiarkowane ćwiczenia na siłowni. Pomocne mogą być również naturalne terapie oczyszczające, takie jak: lewatywy, hydrokolonoterapia, sauna, a także masaże i zabiegi fizykoterapeutyczne.

DIETA PEŁNOWARTOŚCIOWA

Dieta pełnowartościowa prezentuje wzorcowy model zdrowego odżywiania, proponowany po diecie warzywno–owocowej. Ten rodzaj odżywiania opiera się na produktach naturalnych, jedynie w niewielkim stopniu przetworzonych, zawiera pełnowartościowe białko, węglowodany złożone i tłuszcze oraz witaminy, składniki mineralne, enzymy, polifenole i błonnik. Taka dieta dostarcza około 1600 kcal dziennie.

Przykładowy jadłospis diety pełnowartościowej:

Śniadanie

  • Koktajl z zielonych warzyw liściastych
  • Pieczywo pełnoziarniste na zakwasie
  • Pasta hummus
  • Budyń z kaszy jaglanej
  • Surówka z kapusty kiszonej i jabłka, z dodatkiem szczypiorku, oleju lnianego i czarnego sezamu
  • Zakwas buraczany + zmiażdżony ząbek czosnku

Obiad

  • Sok z marchwi i jabłek z dodatkiem mięty
  • Barszcz ukraiński z majerankiem, zabielany jogurtem kokosowym
  • Zapiekanka z kaszy pęczak, fasoli i grzybów
  • Zestaw warzyw: buraczki z chrzanem - seler tarty z cytryną i orzechami włoskimi - brokuł gotowany na parze polany oliwą z oliwek
  • Kompot z owoców sezonowych z goździkami i cynamonem

Kolacja

  • Musli (moczone płatki owsiane) z owocami (śliwki, banan, jabłko)
  • Pieczona papryka faszerowana warzywami
  • Pieczywo pełnoziarniste na zakwasie z pastą wegetariańską (pasztet z soczewicy) z ogórkiem kiszonym
  • Sok wielowarzywny
  • Herbata owocowa z cytryną

ODZYSKAJ ZDROWIE I SIŁY WITALNE Z NAMI!